Teambuilding met een doel….

Op 22 augustus is bijna de gehele B-groep vrijwillig mee geweest naar een locatie welke vooraf onbekend was. In de vroege ochtend werden spelers opgevangen op de kazerne.

Daar zijn de spelers aan een 2 uur durende sessie begonnen, waarvan zij niet wisten wat hen te wachten stond. Op het programma voor vandaag stonden een aantal competenties om te gaan ontwikkelen. Met als doel, hoe kun je samenwerken, wat bereiken we ermee, kan ik mijn (mentale) grenzen verleggen of kies ik ervoor om mijn (mentale) grens te stellen.

Voor de spelers heeft het onbekende, de onbekende instructeur Steven (die overigens in het dagelijks leven wel een hele sociale kerel is), het vele herhalen van opdrachten en daarbij een zeer strakke consequente aanpak een hoop indruk gemaakt en ook losgemaakt. Spelers hebben (meerdere malen) kennis gemaakt met de hindernisbaan, in de volksmond ook wel stormbaan genoemd en zijn geëindigd met disciplinaire opdrachten welke binnen strakke tijden gehaald moesten worden. Het was al met al een pittige sessie waarbij wij spelers hebben gezien die hun grenzen hebben verlegt (of gesteld), die met elkaar betere resultaten bereikte door samenwerking en bovenal een flinke dosis doorzettingsvermogen hebben laten zien.

Gedurende de sessie hebben wij spelers bewust gemaakt van het (non-)verbale gedrag van zichzelf en de teamgenoten welke het fysiek of mentaal zwaarder hadden. Hoe herken je dit bij de ander? En wat doe jij voor die ander (als jij diegene bent die wel energie over heeft) om met elkaar het gestelde doel te behalen. Kies je ervoor om te helpen of kies je voor jezelf. Uiteindelijk is de ketting zo sterk als de zwakste schakel en kun je in wedstrijden ook in de situatie komen dat één of meerdere teamgenoten er fysiek of mentaal doorheen zit(ten). Door dit bij elkaar te signaleren en elkaar erbij te helpen, door fysieke hulp of mentale hulp/stimulatie maak je de ketting sterker en kun je betere resultaten bereiken.

Al met al hebben wij heel veel positieve dingen gezien. Spelers die opstonden als leider, doorzettingsvermogen, volledige inzet, samenwerking, communicatie en initiatief.

Was de leerwinst zoals wij voor ogen hadden? Ja! En ook zijn wij van mening dat dit nog beter kan. Punten welke naar voren zijn gekomen uit evaluaties en feedback worden meegenomen om zo de volgende sessies nog betere resultaten te kunnen behalen. Voor de B-groep was het een indrukwekkende, pittige en soms niet zo’n leuke ochtend. In de toekomst kijken zij hopelijk terug op hetgeen wat ze konden bereiken door het gebruik van doorzettingsvermogen en samenwerking.

Wij zijn in ieder geval van mening dat ieder individu die heeft deelgenomen, trots mag zijn op zichzelf! Want doe het hen maar eens na.